den perfekte kropp

(fant bare helt en tilfeldig tekst på en blogg som jeg syntes var utrolig bra skrevet! bloggen finner dere her)

Hva er egentlig en perfekt kropp? Er det det å være tynn med lange bein? Er det å ha store pupper og rumpe? Er det å ha former, eller å være flat? Har den perfekte kropp sprettrumpe, eller fast rumpe? Skal man være høy eller lav? Skal overkroppen være lang, skal alt være symetrisk?

Jeg vil påstå at det er mange meninger om nettopp dette. Media har selvfølgelig lagt ut et litt kynisk bilde på at den perfekte kropp skal være fast, lang, tynn og med store pupper. Men jeg tror det går dypere enn det.



Jeg begynte å sammenligne, og tenke over hva jeg syntes var en flott kropp. "Åh, hun digger jeg kroppen til. Hun også" tenkte jeg mens jeg satt og søkte meg rundt. Så kom jeg fram til en ting... De hadde jo to helt ulike kropper.Jeg tenkte ikke at en type kropp var perfekt. Men at den kroppen var perfekt, akkuratt på den personen den satt på.

Man kler sin egen kropp. Alle er født forskjellig. Jeg for eksempel har ganske store hofter. Jeg kommer aldri til å få den typiske "catwalk-kroppen" der moteklærne bare henger på en hengslete kropp. Det finnes ikke en bestemt kropp som er best, og som alle burde ha. Det er så synd at mange ser på det slik. 



Jeg sier ikke at ingen har lyst på kroppen på bildet her. Det blir for dumt å si, for den er superfin. Men det betyr ikke at det er den eneste som er riktig. I verden vi lever i idag, så skal alt være så utrolig perfekt. Men hva er egentlig perfekt? Det er en definisjon av hva man selv syntes ser bra ut. Og vi er millioner av folk, med millioner av meninger av hva som er fint eller ikke. For noen, så er den perfekte kropp tynn med lange bein. For andre er det former og rumpe. For noen er det liten og stutt. Og slik kunne jeg fortsatt og fortsatt.

Det som er viktigst, er hvordan du bærer din egen kropp og helse. Hva du velger å la kroppen din utstråle. For når alt kommer til alt, så er det det folk legger merke til. Man er den man er, og i noen sine øyne, så er din kropp perfekt.

Eller hva tror dere?


sunn snacks

Det finnes så ufattelig mye sunn, forfriskende deilig snacks som du kan spise på en fredag/lørdags kveld. Bytt ut potetgullet, godteriet og sjokalden med nøtter, bær, frukt eller favoritten, gulrot og agurk i holiday mix dippen!

Noen inspirerende bilder som kanskje får deg til å byttet ut det usunne, som er vanlig å spise en kveld hjemme i stua.



















Hvilken "sunne snacks" er din favoritt?


få mest ut av økta

...med YT!

YT er en serie treningsmat og -drikke utviklet av TINE i samarbeid med ernæringsfysiologer ved Toppidrettssenteret. Serien består av mellommåltidsdrikk og kesam før trening, sportsdrikk til under trening og restitusjonsdrikk til etter trening. Næringsinnholdet i YT- produktene er tilpasset energibehovene før, under og etter trening og hjelper deg med å prestere mest som mulig

 

YT Restitusjonsdrikk gjenoppbygger raskt musklenes energilagre og legger forholdet til rette for muskelvekst- og vedlikehold. Mineraler som finnes naturlig i melk bidrar til å gjenopprette væskebalansen etter trening. YT Restitusjonsdrikk kan oppbevares i romtemperatur, og tåler en tur i treningsbagen.




YT Mellommåltidsdrikk er en velsmakende drikk som gir musklene et påfyll av næringsstoffer som gjør at du kan holde energien oppe under hele treningsøkten. Drikken er proteinrik, inneholder lite fett og kun 4 % tilsatt sukker. Produktet er også egnet som et sunt mellommåltid i hverdagen som er lett å drikke når man er på farten.




YT Mellommåltid Kesam inneholder karbohydrater som hjelper deg å holde energien oppe under treningsøkten og er rike på proteiner for å gi byggestener til musklene. Produktet er også egnet som et sunt mellommåltid i hverdagen, og med skje i lokket er det enkelt å spise produktet på farten.




YT Restitusjonsbar passer godt som et påfyll etter trening og konkurranser. Den egner seg godt som et restitusjonsmåltid i kombinasjon med væskepåfyll etter trening. YT Restitusjonsbar med sjokolade og peanøttsmak er lett å spise og enkel å ta med seg når man er på farten.




YT Energibar er tilpasset ernæringsbehovet under lange treningsøkter og konkurranser. Energibaren er basert på korn, frukt og bær, og består hovedsakelig av karbohydrater, protein og fett. Den er lett å spise og enkel å ta med seg når man er på farten.




YT Myslibar er tilpasset ernæringsbehovet under lange treningsøkter og konkurranser. Energibaren er basert på korn, frukt og bær, og består hovedsakelig av karbohydrater, protein og fett. Den er lett å spise og enkel å ta med seg når man er på farten.




YT Sportsdrikk er en blanding av vann, karbohydrater og elektrolytter som hjelper deg å opprettholde intensiteten på treningsøkten. Væsken rehydrerer, karbohydratene gir næring til musklene, mens elektrolyttene bidrar til å gjenopprette væskebalansen. Den gode kombinasjonen av karbohydrater og salter bidrar i tillegg til at væsken raskere tas opp i kroppen. YT Sportsdrikk kommer i friske smaker som er lette å drikke.

 

 


Hvilken er din favoritt?


etter trening

Å spise mat etter en treningsøkt er noe av det viktigste.
Kroppen har svettet ut og brukt så mye energi under treningsøkta og det er derfor veldig viktig å få fylt på lagrene med det samme. Velg gjerne å spis en banan, yoghurt eller enklere bare sjokolademelk.. så lenge det er næring, duger det! 

Et slikt måltid blir kalt restitusjonsmåltid, og kan bidra til økt treningsutbytte og forebygging av skader og sykdom. 
 













Hva pleier du å spise rett etter du har trent?


et alvorlig tema

 

Ser du meg?
Jeg kommer på skolen, prøver å smile, prøver å være glad
Men innvendig skriker jeg.
Kan du høre meg rope?


Jeg er ikke med i samtalene deres, jeg klarer ikke,
men later som jeg lytter.
Kan du se meg bli fjernere?


Jeg prøver å ta ordet, og blir stadig tråkket på
Men ingen merker noe.
Kan du ikke se meg lide?


Jeg er ikke glad i meg selv, prøver å like mitt utseende
Men depper likevel.
Kan du se de store klærne?


Jeg elsker mat, og spiser til jeg sprekker



Men det blir ikke værende.
Kan du se at jeg blir tynnere?


Jeg må spise middag så ingen blir mistenksomme
Men jeg går alltid på do rett etter.
Kan du høre lydene?


Jeg blir ikke gladere av dette og jeg depper
Men likevel fortsetter jeg.
Kan du se at jeg er ulykkelig?


Jeg vil ikke være til lengre, vil bare forsvinne.
Men sykdommen bestemte det før jeg visste ordet av det.
Kan du merke at jeg er borte?

 

Spiseforstyrrelser er et stort problem blant unge i dag, og dette må reduseres.
Om du vil ha den perfekte kropp, noe som absolutt ikke er nødvendig, er den eneste måten
å spise en god del mat, og da helst sunn mat, og trene.

Man skal ikke stoppe å spise, eller spise masse og så putte fingeren i halsen.
Aldri.

 

Hva syntes du om dette tema?


under trening

 

Når du trener svetter du mer og bruker mer energi enn om du sitter i ro. Du bør ta med litt mat og drikke på hver trening, slik at du kan fylle på lagrene underveis og spesielt på de lengre øktene! 

Det er selvfølgelig forskjell på økter, men en tommelfingerrelegel er at du:

  1. Alltid har med vannflaske på trening og konkurranse
  2. Drikker på alle økter. Begynn etter 15 minutter og fortsett å drikke lite og ofte 
  3. Vann er ok på økter under 1 time
  4. På lange økter (over 1 time), eller økter med høy intensitet, bør du spise/drikke noe med karbohydrat for at glykogenlagrene ikke skal gå tomme. 
  5. Drikk ca. 0,5-0,7 l per time. Det er smart å gjøre en væsketest for å beregne hvor mye væske du taper. Her er det store individuelle forskjeller.
  6. Start inntaket tidlig i økten. Når du kjenner deg ?tom? er det for sent.

     

Og personlig anbefaler jeg rosier under treningen også, som du bare kan helle i deg underveis.

 


 

VANN ER VIKTIG!

Vann er i utgangspunktet den beste tørstedrikken. Vann alene er imidlertid ikke nok når væsketape er stort ved hard trening eller når det er veldig varmt. Ved å innta litt salter og karbohydrat (for eksempel sportsdrikke) vil væskeopptaket gå raskere. 

 

Viktig :)

hjelpsomme forandringer

 

Bare en liten forandring kan gjøre mye mat og småretter dobbelt så sunne. Om du har lyst på litt sjokolade, frokostblanding, loff osv. kan du gjøre dette sunnere og enda bedre på en enkel måte!

Noe som mange har gjort tidligere, og spesielt på sommeren, er å ta litt usunn sjokolade.. og dyppe jorbær opp i!  

Det er ikke det sunneste, men det blir jo mye sunnere i stedet for å bare spise sjokoladen!

 

Og om du skal spise frokostblandinger kan du evt. ha opp i frukt, bær og banan.




Jordbær, blåbær, bjørnebær, bringebær.. masse bær gjør det sunnere!

Om du velger å spise litt for lyst brød kan man friske opp med noe sunt og godt på istedet for noe litt usunt og mindre forfriskende. I stedet for å bare legge på en osteskive for eksempel kan du legge på en salat under og du kan legge på agurk eller paprika over. Smaken blir så mye friskere og bedre!



Var dette noe tankevekkende?


et valg



Hahaha, kanskje litt overdriving her, men hvilken side er du på?

fristende






















Frukt og bær er veldig sunt og forfriskende. Man kan ikke si at disse bildene ser lite fristende ut vel? Bytt ut sjokoladen og godteriet med masse delig frukt og bær!

 

Har dere noen spesiell yndlingsfrukt?

sunt måltid

Grønnsaksuppe er retten som jeg lagde til middag i går! Her er et kort bildedryss av ingrediensene.














Ostehøvel er den beste rasperen! Spesielt til gulrot...





ofc, skjer alltid en ulykke på kjøkkenet! ovnen var....varm.


Dette er en utrolig god grønnsaksuppe med kylling. Her er oppskriften:

INGREDIENSER 

  • 2 stk kyllingfilet i strimler
  • 1 l vann
  • 2 stk gulrot
  • ca. ¾ stk purre
  • ca. 150 g kålrot
  • ca. 100 g knollselleri (sellerirot)
  • 1 stk hønsebuljongterning , evt. grønnsaksbuljongterning
  • 2 ss hakket, frisk kruspersille (kan sløyfes)

FREMGANGSMÅTE

  • Skrell grønnsakene og del dem i små terninger. Skjær kyllingfileten i små strimler.
  • Kok opp vann og salt. Ha i grønnsakene og etter noen minutter er de møre.
  • Tilsett kyllingstrimlene når grønnsakene nesten er ferdig kokt.
  • Smak med buljong og eventuelt litt salt og pepper. Ha gjerne litt hakket persille over suppen ved servering.(Utseendemessig)
  • Server grønnsaksuppen med brød eller flatbrød.

 

 

 

Legger gjerne ut fler lignende innlegg om det er interessant. 


Les mer i arkivet » Januar 2013
legg meg til som venn

Her kan du skrive det du vil :-)


Kontakt


din epost adresse


Kategorier




Arkiv



gratisdesign av Tonjemt
hits