under trening

Nr du trener svetter du mer og bruker mer energi enn om du sitter i ro. Du br ta med litt mat og drikke p hver trening, slik at du kan fylle p lagrene underveis og spesielt p de lengre ktene!

Det er selvflgelig forskjell p kter, men en tommelfingerrelegel er at du:

  1. Alltid har med vannflaske p trening og konkurranse
  2. Drikker p alle kter. Begynn etter 15 minutter og fortsett drikke lite og ofte
  3. Vann er ok p kter under1time
  4. P lange kter(over 1 time), eller kter med hy intensitet, br du spise/drikke noe med karbohydratfor atglykogenlagreneikke skal g tomme.
  5. Drikk ca. 0,5-0,7 l per time. Det er smart gjre en vsketestfor beregne hvor mye vske du taper. Her er det store individuelle forskjeller.
  6. Start inntaket tidlig i kten. Nr du kjenner deg ?tom? er detfor sent.

Og personlig anbefaler jeg rosier under treningen ogs, som du bare kan helle i deg underveis.


VANN ER VIKTIG!

Vann er i utgangspunktet den beste trstedrikken. Vann alene er imidlertid ikke nok nr vsketape er stort ved hard treningeller nr det er veldig varmt. Ved innta littsalter og karbohydrat (for eksempel sportsdrikke) vil vskeopptaketg raskere.

Viktig :)

3 kommentarer

Alice Lunde

21.01.2013 kl.17:26

Bra for meg lese! Jeg m drikke mer vann!!! :)

ForeverMakeup

21.01.2013 kl.17:56

Takk for tipsene !

Helene

22.01.2013 kl.18:50

Bra tips!

Skriv en ny kommentar

hits